MALNUTRISI PADA ANAK DIBAWAH LIMA TAHUN DAN PEMBERIAN SUPLEMENTASI MIKRONUTRIEN

Authors

  • Dewi Setyoningsih Akbid Giri Satria Husada Wonogiri

DOI:

https://doi.org/10.56840/jkgsh.v13i1.118

Keywords:

Malnutrisi, Suplementasi, Mikronutrien, Balita

Abstract

Background: Malnutrition i a condition when there is an imbalance, whether it is a lack or excess of nutrition in a person's body. This condition can actually attack anyone at any age. However, most cases of malnutrition usually occur in the children's age group. Malnutrition can actually be
interpreted as a child's nutrition being insufficient or even excessive. Both cause health problems and interfere with your little one's development. Malnutrition is divided into 2 large groups of conditions, namely undernutrition and overnutrition. Therefore, malnutrition and micronutrient supplementation in children need serious attention. Objective: The aim of this literature review is to analyze the
incidence of malnutrition in toddlers and the effectiveness of providing micronutrient supplementation to overcome malnutrition. Method: literature review with critical appraisal. Data was extracted from several sources and then synthesized into review articles from 10 different articles. Results: analysis of 10 journals conducted by researchers shows that providing micronutrient supplementation can help fulfill nutritional needs in children with malnutrition. Conclusion: The Indonesian
government has launched the provision of Taburia supplements to overcome the problem of malnutrition in children. Taburia contains 12 types of vitamins and 4 types of minerals which are needed for growth and development and preventing anemia in toddlers.

 

Latar Belakang: Malnutrisi adalah kondisi ketika terjadi ketidakseimbangan, entah itu kekurangan atau kelebihan nutrisi di dalam tubuh seseorang. Kondisi ini sebenarnya dapat menyerang siapa saja di usia berapa pun. Namun, kebanyakan kasus malnutrisi biasanya dialami oleh kelompok usia anak-anak. Malnutrisi sebenarnya bisa diartikan sebagai nutrisi anak kurang cukup atau bahkan kelebihan. Keduanya sama-sama menimbulkan masalah kesehatan dan mengganggu perkembangan si kecil. Malnutrisi terbagi menjadi 2 kelompok besar kondisi, yakni gizi kurang (undernutrition) dan gizi lebih (overnutrition). Oleh karena itu malnutrisi dan pemberian suplementasi mikronutrien pada anak-anak  perlu mendapat perhatian yang serius.

Tujuan: Tujuan dari literature review ini untuk menganalisis kejadian malnutrisi pada balita dan efektivitas pemberian suplementasi mikronutrien untuk mengatasi malnutrisi.

Metode: literature review dengan critical appraisal. Data diekstrak dari beberapa sumber dan kemudian di sintesis menjadi artikel review dari 10 artikel yang berbeda.

Hasil: analisis dari 10 jurnal yang dilakukan oleh peneliti menunjukkan hasil bahwa pemberian suplementasi mikronutrien dapat membantu pemenuhan zat gizi pada anak dengan malnutrisi.

Kesimpulan : Pemerintah Indonesia Mencanangkan Pemberian Suplemen Taburia untuk mengatasi masalah Malnutrisi pada anak. Taburia mengandung 12 macam vitamin dan 4 jenis mineral yang sangat dibutuhkan untuk tumbuh kembang dan mencegah terjadinya anemia pada balita.

Downloads

Published

2024-01-31